Pages

Tuesday, December 3, 2013

_akit _angat


Oh hello there, brothor and sisthor.
Assalamu'alaikum, woi.

Kita masih hidup. Kita masih diberi peluang oleh-Nya untuk fix and improve both our akhlak and life. Please, take few moments lafazkan rasa bersyukur by simply reciting tahmid. Alhamdulillah. 


This is literally me, sepanjang beberapa minggu. Saya tak sihat. Ahhahahha

Aku haritu had minor surgery. Sakit? Aku biasalah, dah immune. Rasa sakit tuu, macam dah biasa. Then, luka tu supposed to be healed completely. However, rasanya memang diuji Allah, luka tuu terbuka forever. Ahhahhah. Terkesima gegurl dengar. Nak nangis but then I was only able to laugh at my own misfortunes. Memang dugaan-Nya, khas untuk aku dan semua yang tumpang rasa keperitannya. Saya ishtihar cuti semester kali ni dijadikan cuti sakit. Ain't nobody got time for fun. Pastu, bila dah sakit, macam-macam jenis, spesies, kaum, bangsa penyakit datang. 


Bila kita sihat, kita lupa rasa sakit tu macam mana. Bila kita sakit, kita lupa rasa sihat tu macam mana. Time sakit tuu lah, kita termenung. Tetiba penuhkan dan semakkan kepala otak kita dengan macam-macam benda.Tetiba kita muhassabah diri, reflect for what we've done throughout our life. Tetiba kita mula keluarkan ayat-ayat falsafah, dramatis, sastera, fakta, islamik dan segala ayat yang keluar daripada mulut kita once in a blue moon. Tetiba kita persoalkan semua benda, sebagai contoh; apa jenama pemadam aku buang dua hari lepas, berapa keping roti yang mak bagi kucing semalam, bagaimana jiran mengishtiharkan diri mereka sebagai jiran kita, bila masyarakat kita nak bangkit dan maju ke hadapan, ke mana hala tuju anak muda generasi dragon ball z negara kita ini, siapa mampu pertahankan keamanan dunia, di manakah planet yang tiada loki, dan kenapa kita gembira, sedih, sakit, hidup hari ini. Semua benda kita tetiba nak tanya dan mula terasa insaf dalam diri. Mula mencari sesuatu yang satu-satunya boleh sembuhkan diri kita, mencari agama, mencari Sang Pencipta. Kenapa kita mencari-Nya bila kita sedih, sakit, takut, sesat? Sebab memang fitrah kita, mencari Dia. Bila kita dalam situasi yang tiada siapa boleh tolong dan selamatkan kita, kita akan cari Dia. Kenapa kita sakit? Sebab Dia tahu. Bila kita sakit je, baru kita nak cari Dia. Tak malu betul, kita ni. Dia sentiasa ada bersama dengan kita. Maha Melihat, Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Dia tahu kita lebih daripada semua. Kita je, sebenarnya yang bermasalah.

Oleh itu,


apa jua keadaan , berapa jua masalah beratur di keliling pinggang, bagaimana jua cara kita untuk teruskan hidup, siapa jua yang paling penting untuk dijaga hatinya, bila jua kita habiskan masa bersenang-lenang, ke mana jua harus kita pergi, di mana jua hala tuju hidup kita, kenapa jua kita masih ada hari ini di sini,

 kita hendaklah sentiasa mengingati-Nya.





Okay, cukup. Before start talking smth that beyond anyone's (including mine) comprehension. Aku sekarang dah kemiskinan drama. Hidup pun takde drama, sebab tu ketagih drama. Takkan nak tengok drama orang sekiling kita irl? Itu teknik joyah, jaga tepi kain semua orang. Sekarang aku tengok Doctor X 2 (medical), Hanzawa Naoki (political, financial) dan Reply 1994, Bel Ami (slice of life). Playlist aku pun dah updated, akhirnya. Pastu, last time aku buat brain test. Otak aku lebih ke kanan. Dulu, kiri. Sekarang, kanan. "Nampak tak permainannya di situ?" Jadahan permainan. Mak aku suka ayat tu, dah jadi her all-time favorite quote, besides "Mother father gentleman" ,"I want to be free~~" dll. Makanan? Sejak aku sedikit hambar beberapa minggu ni, aku puasa nasi dan sebahagian kumpulan makanan. Roti dan fruit juice, forever lapar nampaknya. Haritu ada sedikit sesi tutor ekonomi asas dengan adik aku. Padahal bukannya aku ada basic dulu. Tapi, dah sekarang dalam jurusan ekonomi, walaupun belajar everything in English, takpe selagi mampu berbakti dan sumbangkan je lah dengan pengetahuan yang sedia ada. How unfortunate, aku sempat covered for him only the first chapter, the basic principles. Sedih gegurl, nampaknya. 

Wassalamu'alaikum. 



Hwaaaaaiting, earthlings! Terutamanya, Filipino (Taufan Haiyan) dan Malaysian (ribut banjir merata-rata).



P/S: 
Ribut seharian, semalaman. Ribut sana. sini. Ribut berterusan. Jenayah seharian, semalaman. Jenayah sana, sini. Jenayah berterusan. Penindasan seharian, semalaman. Penindasan sana, sini. Penindasan berterusan. Perang seharian, semalaman. Perang sana, sini. Perang berterusan. Tangisan berterusan. 

Hidup, teruskan. Keajaiban sentiasa ada, jika percaya, berusaha dan tidak putus berharap.