Pages

Wednesday, May 30, 2012

Salah Sayang

Assalamualaikum & Greetings ! (:
What's up, do ?

We don't know anything about people around us. 
Siapa yang jujur, siapa yang plastik Tesco. Seriously, plastik Tesco mampu membocorkan dirinya, kurang daripada 0.5 second, if korang letak sebiji durian yang membulat ibarat kepala bayi comel.

I didn't get it why this happened on me and everyone.

You know, salah sayang ?

Okay, let's try understand this:

Jejeh
Jayya'
Jusekko
Cherassiah
Le' Key El-Doradoraemon
  
Jejeh kawan dengan semua orang. She wasn't that friendly and cocky, just a plain and average high-school girl. So, there was Jayya', Jejeh's friend. And there was Jusekko, Jejeh's ex-schoolmate. Jejeh, Jayya' and Jusekko memang sekawan, segeng, sekampung, segerombolan, sebuah, sebilah, sekuntum, sejambak, secebis dan selulit. Okay, sorry. 

This Jayya' was always stick with Jejeh, macam belangkas. Berkepit 24/7, Seven Eleven gitu. Kalau dua-dua berseorangan, others would be asking bout them, like:

"Jejeh, mana bestfriend kau do, Si Jayya' tuu ?"
"Partner homo kau mana do, si Jejeh tuu ?! Hah, Jayya' ?"

So, this Jejeh was honestly mengaku yang si Jayya' itu memang bestfriend dia. However, Jayya' tak akan mengaku. And she was like:

"...Jejeh ? Pahal bespghren aku pulok dohh ?! Ghappo mung neh ? Lenyek dengan tahi lalat kuda unicorn pegasus kang !"

And the reason why was Jayya' always berkepit MAX 24/7 with Jejeh, sebab si Jayya' tuh eksploitasikan & mempergunakan si Jejeh, untuk kepentingan diri dia sendiri. Who knows ? And that Jayya' tak pernah jujur dengan Jejeh. Dia akan puji Jejeh, belakang kutuk macam unicorn pegasus Sailormonster. Bila Jejeh minta tolong, Jayya' pura-pura or bagi lotsa excuses, so that dia takkan wasting her time, helping her Jejeh out. 

And remember Jusekko? Oh, of course not. Sebab aku belum lagi cerita pasal Jusekko lagi. Jusekko ni, kawan Jejeh. Biasa, biasa je, bukan bestie forever pun. This Jusekko selalu tolong Jejeh, secara tak langsung, without Jejeh noticing her. Bila Jejeh ada masalah, mesti Jusekko tolong. Bila Jejeh sorang-sorang, mesti Jusekko sanggup layan Jejeh. Disebabkan perangai Jusekko agak sakai mungkin, Jejeh tak berapa suka sangat. Jusekko ikhlas dengan Jejeh, tapi Jejeh tak nampak. Dia cuma tahu, Jusekko perangainya macam fish.

Cherassiah baru rapat dengan Jejeh, Jayya' & Jusekko.
Cherassiah ni ada masalah. Suka menabur janji manis tapi palsu, demi menjaga hati semua orang. Dia tak sedar, dia dah sakitkan hati orang. Dia ada kawan tapi dia tak reti jaga. Dia sayang, tapi dia tak tau nak tunjuk. So, Jayya', Jejeh & Jusekko tak suka dia. Sebab dia macam tuu. Depan dorang, macam concern. Tapi, suka mungkir janji or so-called menipu. Hakikatnya, Cherassiah buat benda tu demi jaga hati orang. Dia silap. Janji dengan Jejeh keluar, tapi keluar dengan Jusekko.

Cherassiah ada kawan lagi, Le' Key El-Doradoraemon.
Dia twitfemes, so dia ada nama glameriah, iaitu Key L. Gedik gitteuw~
Key L, suka jadi orang tengah sampai menikam semua kawan dia. Dia suka jadi orang yang paling concern antara kawan-kawan dia, padahal dia tak tau pun apa dia buat. Boleh nampak dengan mata kasar & lembut lagi lentik bulu mata unta korang, lagi HD, yang dia automatik jadi plastik Tesco, bila something comes up for a sudden. Dan audiences di situ, nampak macam dia lah hero dalam drama sebabak segerabak sedebab. 

Jejeh sayang sangat dengan kawan-kawan dia: Jayya', Jusekko, Cherassiah & Key L.
But, after finishing her studies, none of them datang kat dia bila dia susah. Why ?

Jayya' 
 Orang yang paling plastik busuk, transparent, thinnest and permeable sekali. 
Dia akan cari kawan yang akan senangkan hidup dia. Bila senang, dia tinggalkan kawan tu. Bila susah & bosan dengan hidup, dia cari balik.

Jusekko
Orang yang baik, terlampau baik.
Dia suka tolong orang, sanggup korbankan apa sahaja asalkan tolong orang yang dia sayang. Tapi, orang yang selalu dia tolong selalu tak pandang dia. So, dia bagi hints, tapi orang tu tak berminat gak. So, at last, dia give up & cuba cari bestie baru.

Cherassiah
Dia baik, tapi bukan kawan yang baik literally.
Niat baik, tapi dia selalu di-salah-erti-kan. Dia selalu tersepit dalam sesuatu situasi, yang dia sorang je boleh buat situasi tu, faham & selesaikan situasi itu. Orang lain takkan faham. Akibatnya, sukar dipercayai.

Key L
Gedik do, nama dia. Dia pelakon terbaik, selain Jayya'.
Dia tak rapat dengan orang, tapi bila something comes up, dia orang first line up tolong, and orang first juga yang larikan diri lepas timbulkan masalah or besarkan lagi masalah orang lain. 

Jejeh 
Dia, jenis yang tak tahu mana orang yang patut jadi kawan dia.
Dia baik dan kawan yang sangat baik. Silapnya, dia salah sayang atau pilih kawan dia.
Kawan yang sayang dia, dia tak hiraukan. Kawan yang depan mata dia berlakon kononnya sayang, dia sayang terlebih. Sekarang, yang betul sayangkan dia sebagai kawan, tinggalkan dia. Yang kononnya sayang dia pun, tinggalkan dia.

Warning: Jejeh, Jayya', Jusekko, Cherassiah, dan Le' Key El-Doradoraemon diambil daripada nama JJ Jaya Jusco, Cheras, KL. Tiada kaitan dengan yang hidup, sakit, pengsan demam, yang sedang main guli & teng-teng, mahupun yang meninggal dunia. Semua watak & cerita adalah rekaan semata-mata. Kira macam cerita tangkap muat.

Jadi, anda jenis yang mana ?

Here some tips to share, according to my elders' & mine experiences.
Everywhere you go, make sure:
  • Cari kawan yang baik, jujur, tulus, ikhlas & setia
  •  Jadi kawan yang baik, jujur, tulus, ikhlas & setia
Betul, susah nak cari & jadi macam tu.
Sayang kawan yang layak dapat kasih sayang kita. Jangan jual kasih sayang korang murah sangat or bagi percuma & diskaun sama rata kepada semua orang. Bila kita sakit hati kat orang yang buat tahi kat kita, kita pulak lepaskan & bagi tahi kat orang lain & tak bersalah. Itu Hukum Karma, akan melanda hidup kau. Kau buat orang, orang buat kau balik. No worries. 


Kita akan jumpa macam-macam orang.
Teruskan jadi kawan yang baik

Aku sama situasi dengan Cherassiah.
Aku akan tersepit macam siput sedut kat tengah-tengah dalam cengkerang, sebab dua pihak yang tersayang berlainan arah. Sorang ni suruh aku buat itu, sorang lagi suruh aku buat ini. Aku dengan gatal mulut nya, janji dua-dua sebab nak sangat jaga hati orang. Finally, aku merana & dua-dua benda aku tak boleh buat. 

Aku nak berhenti buat semua benda tu.
Berhenti berjanji dengan orang, supaya orang tak mengharapkan lebih.
Tapi, even aku macam tu, aku susah nak menipu. Bila aku kata aku tak boleh, even last minutes, or dah over pun, aku still akan cakap juga. Depends on you, whether believe me or not. Fitnah & sangka buruk aku, korang dosa. Mungkir janji & susahkan orang, aku salah & dosa aku. 

So, saya minta maaf sekiranya saya didapati bersalah.
Sepanjang berkawan dengan sesiapa, niat aku sangat baik: Untuk mencari teman sahabat baik selamanya. Sampai sekarang, bayang-bayang belum jumpa. Tulang batang hidung pun sama. Kawan-kawan sekarang semua hebat & semua ada memori sejarah dan kesan impak tersendiri dalam hidup aku. Jadi, saya berterima kasih.

Maaf, aku takboleh menipu.
Betul. Kalau suruh aku bercerita, baik jangan. Aku tak pandai cerita.
Kang tokok tambah, tetiba dalam gossip ada Shrek & Donkey, or Kim Hyung Joon.
You know me.

Wassalamualaikum & Let's Be Everlasting Friends.