Pages

Sunday, August 31, 2014

Segar

Assalamu'alaikum.
Oh hai, apa khabar?

Masih rajin lagi update blog ni. Aku nak update sekarang. Namun begitu, oleh sebab aku ni memang selamanya pemalas dan akibat kekangan masa dan rn I'm having an overwhelming urge to play any of pokemon and read any fanfics, aku tak rasa nak update sekarang.

Oleh hal demikian, nanti aku tulis.

[Edit:]
Okay. Sekarang aku tengah rajin. So, leggo!


Hai!
Sekarang tengah cuti untuk dua minggu sahaja. Ye lah, haritu aku ambil short semester. Harini dapat result. Alhamdulillah lah, konsisten je. I mean ada sedikit kekecewaan but well life goes on, and move on, and aim higher, and apa yang paling penting, just don't ever stop or give up. Aku memang famous buat half-assed job so, sebab tu kut, kalau niat kita tersasar sikit, or kita macam tak ikhlas dengan apa yang kita buat, so itulah punca di sebalik result aku haa.

Haritu baru nak balik rumah start cuti, tetiba kena balik Muar.
Jjaaaang~! Gambar kat atas tu lah apa yang aku dapat dari Muar. Itu je kut. Apa lagi nak highlight pasal hidup aku? Takde sangat. Haritu aku dan few ex-schoolmates ada buat mini reunion twice. Saje gedik-gedik nak jumpa orang, nak lepas rindu. Ahhahaha.


Okay, rn I wanna share you some of latest drawing tips kepada semua pelukis yang malas, yang masih wujud di dunia yang fana ini, seperti aku.


Lukisan aku ni macam tak fixed, selalu berubah. Aku tak pernah serious pun kalau sketch ke lukis gedik-gedik macam tu. Aku fokus like hundred percent when outlining. Serious shit susah tak tipu, I mean, aku ni super klutz and memang bila outlining the lines are always, like, all over the places! Susah! Pastu daripada bersih kan, terus macam hamende entah. Pastu kan, Daripada aku nak lukis mata sepet, bila buat lineart guna drawing pen, terus jadi mata Kyungsoo! So, that's how shit happens, kids.

Aku takde guna special tools nak lukis. Anything that can be used to draw will do. So, sekarang aku guna Pilot mechanical pencil, Pentel soft eraser, and random brand drawing pens. Oh, and Ferrero Rocher or any makanan will do. Biasanya quick sketch je, lukis without any basic. Takde balance and sucks at anatomy well the hell with that.


Kalau bab-bab coloring, bro, I couldn't even. Aku ni pretty sucks at everything, especially painting or coloring smth. So, jadilah macam ni. Aku guna preset brush, sebab i don't know I just malas nak setting and I thought while coloring the drawing, why not kan. Guna je lah apa yang ada. As for the software used, CS3. Forever CS3 nampaknya.


Ni cara kedua. It wasn't a speed drawing sebab it took like hours to finish, with friggin' mouse. Mana aku ada tablet weh, belum berkemampuan. Terpaksa guna mouse ni ha. Oh cara ni senang but then hmm...entahlah. Oh ini original character, OC aku, Remy Ulf.


Ni another sample using the same drawing style. Haa aku memang sucks at both drawing and painting I know. Oh, itu preset brush yang aku maksudkan tadi.

So far cuti ni tak tau nak kata produktif ke tak. Mostly aku spent my scarce time with Tumblr and drawings. Dah lama tak lukis, rasa rindu pulak. Hmm padahal dalam kelas selalu je buat jenayah ni.


Wassalamu'alaikum!


P/S: Taktau nak P/S apa dah.

[Edit 2.0:]

PP/S:


A not-so-quick sketch sebab it took like two hours, asyik skip buat house chores pastu sambung balik pastu artblock sekejap pastu sambung balik. Happy 4th year anniversary! Ahhahaha ni OCs aku since 2nd September, 2010, so dah 4 tahun kan! Walaupun lukisan aku dah lain, aku tak nak dorang out of character, OOC, oleh hal demikian aku cuba kekalkan karakter dorang walaupun lukisan aku berubah. Well, tbvh, takde pun berubah. Cuma lately aku lukis camni untuk quick sketch.